Autorun

autor: Łukasz Struk

e-mail: iti@klub.chip.pl

Do ściągnięcia: [Autorun]

W tym przykładzie pokarzę dwa sposoby zrobienia programiku (*.exe) służącego do otwierania plików HTM, może on się przydać np. podczas tworzenia własnej płyty CD.
Aby program automatycznie został uruchomiony po włożeniu płyty do czytnika CD, w głównym katalogu płyty należy utworzyć plik autorun.inf, a w nim odpowiednią komendę otwierającą nasz program np.:


autorun.inf

gdzie:
  • XXXXX.exe - to nazwa naszego programiku
  • XXXXX.ico - nazwa pliku z ikoną (opcjonalnie)
Przedstawię sposób zrobienia dwóch programików. Pierwszy będzie uruchamiał stronę HTML, potem się zamknie. Drugi umożliwi użytkownikowi wybór: otworzyć stronę, czy nie.

 

PROGRAMIK 1

  1. Zacznijmy od stworzenia nowej sceny File | New.
  2. Wchodzimy do właściwości klatki Modify | Frame. Klikamy na + i wybieramy akcję Get URL. W części URL: wpisujemy nazwę pliku HTML np. index.html.
  3. Następnie wybieramy akcję FS Command i w części Command wpisujemy quit. Spowoduje to zamknięcie programu. Klikamy na przycisku OK.
  4. Tworzymy plik *exe. Aby prosto i zarazem łatwo utworzyć plik *.exe z menu File wybieramy opcję Publish Settings.... W oknie, które się pojawi z zakładki Formats zaznaczamy opcję Windows Projector (.exe) i kilkamy na przycisku Publish. Spowoduje to utworzenie pliku *.exe otwierającego stronę HTML.

Zobacz: [efekt działania Programiku 1] - programik1.swf - 1 Kb.
Plik źródłowy: [programik1.fla]
UWAGA!!!
W tym przykładzie został użyty plik programik1.swf, ponieważ plik [programik1.exe] zajmuje 280 Kb, a chciałem pokazać tylko działanie tego  programiku.
Przy wykorzystaniu tego programu na płycie CD należy stosować tylko i wyłącznie plik *.exe, ponieważ nie każdy posiada odpowiednie pluginy mogące odtworzyć animację *.swf.

 

PROGRAMIK 2

  1. Tworzymy nową scenę poleceniem New z menu File.

  2. Wchodzimy do właściwości klatki Modify | Frame. Klikamy na + i wybieramy akcję FS Command i w części Command wpisujemy fullscreen, a w części Arguments true. W ten sposób nasz film po uruchomieniu zostanie wyświetlony na pełnym ekranie.
    Przy wyświetleniu na pełnym ekranie nasz film zostanie dopasowany do rozmiarów ekranu, aby tego uniknąć postępujemy podobnie jak w przypadku wyświetlenia na pełnym ekranie: we właściwościach klatki wybieramy akcję FS Command i w części Command wpisujemy allowscale, a w części Arguments false.
  3. Tworzymy nową warstwę, na której umieszczamy wszelkiego rodzaju grafikę, która posłuży nam za tło.
  4. Tworzymy kolejną warstwę, na której tworzymy dwa przyciski, jeden oznaczony napisem "otwórz", a drugi "zamknij".
  5. Klikamy dwukrotnie na przycisku "otwórz" i ustawiamy akcję Get URL, a wczęści URL: wpisujemy nazwę pliku np. index.html. Następnie ustawiamy akcję FS Command i w części Command wpisujemy quit. Spowoduje to otworzenie pliku index.html i zamknięcie programiku.
  6. Klikamy dwukrotnie na przycisku "zamknij" i ustawiamy akcję FS Command, a w części Command wpisujemy quit. Spowoduje to zamknięcie programiku.
  7. Kiedy wszystkie te czynności zostały prawidłowo zrobione tworzymy plik *.exe tak samo, jak w przypadku pierwszego programiku.

Zobacz: [efekt działania Programiku 2] - programik2.exe - 315 Kb.
Plik źródłowy: [programik2.fla]
UWAGA!!!
W tym przykladzie został użyty plik programik 2.exe, ponieważ plik programik2.swf zostałby uruchomiony w sposób nieodpowiedni dla naszych oczekiwań tzn. nie działałaby funkcja zamknij itp., a reszta, to przekonaj się sam: [programik2.swf] - 36 Kb.

 Początek strony