mapa serwisu

     Flash Kurs

  Łukasz Struk
      (c) 2000
iti@klub.chip.pl

Symbole i przezroczystość

---------------------

  1. Odpowiednie zastosowanie symboli może w dużym stopniu ułatwić prowadzenie kontroli nad większym projektem. Część sztuczek związanych z animacją wymaga operowania symbolami. Przede wszystkim jednak korzystanie z nich znacznie optymalizuje cały film: ma on mniejsze rozmiary i szybciej się wyświetla. Chcąc utworzyć symbol z obiektu (kształtu, grupy lub innego symbolu), naciśnij klawisz [F8], następnie podaj nazwę symbolu, który chcesz utworzyć i jego zachowanie (dla naszych potrzeb wystarczy na razie typ Graphic - grafika).

  2. Możesz także utworzyć nowy, pusty symbol (służy do tego skrót klawiaturowy [Ctrl+F8]. Na potrzeby animacji każdy symbol ma wewnętrzną organizację, zbliżoną do organizacji sceny, możesz więc mieć wiele warstw, klatek i obiektów. Dlatego też wygodnie jest tworzyć animację wewnątrz symbolu (w taki sam sposób, jak w przypadku scen) i umieścić go później w scenie, przeciągając symbol z biblioteki (Library).

  3. Ponieważ symbol może zawierać animację, musisz określić, jak będzie odtwarzana w kontekście całej sceny. W tym celu dwukrotnie kliknij symbol (w kluczowej klatce). Otworzy się okno Instance Properties, w sekcji Play Mode Options masz do wyboru trzy opcje: Loop (animacja będzie odtwarzana na okrągło), Play Once (jednokrotne odtworzenie animacji) i Single Frame (odtworzona zostanie tylko jedna klatka animacji). W przypadku opcji Single Frame musisz podać konkretną klatkę (w polu First Frame obok wyboru opcji); w tym wypadku symbol będzie wyświetlany jako statyczny obiekt (widz zobaczy tylko tę klatkę animacji, której numer podałeś).

  4. W przypadku symboli możliwe jest także uzyskanie pewnych dodatkowych efektów, takich jak jasność czy przezroczystość obiektu. Należy przy tym pamiętać, że wszelkie tego typu zmiany dotyczą wyłącznie jednego (aktualnie edytowanego) symbolu; pozostałe symbole pozostają niezmienione. Aby ustawić poziom przezroczystości symbolu, należy dwukrotnie kliknąć jego obszar (należy przy tym pamiętać, że wszelkie zmiany możliwe są wyłącznie w klatkach kluczowych) i na karcie Color Effect wybrać Alpha. Regulując poziom przezroczystości, można zobaczyć, jak wpływa to na wygląd obiektu. Oprócz przezroczystości można zdefiniować jasność obiektu Brightness, zabarwienie Tint oraz kompilację wyżej wymienionych obiektów Special.

Przykład przezroczystości:

Do ściągnięcia: [Przezroczystość Alpha]

Created by Łukasz Struk - iti@klub.chip.pl

 Początek strony