|
 |
Szerzej o edycji

-
Najważniejszym narzędziem edycyjnym, z którego będziesz korzystał jest Strzałka
(Arrow). Dzięki niej można wybierać i przesuwać zaznaczone obiekty i kształty (np. grupy czy symbole). Jeżeli chcesz wybrać większą liczbę obiektów, zaznaczaj je, mając wciśnięty klawisz
[Shift]. Zaznaczanie można w każdej chwili anulować, naciskając klawisz
[Esc] lub klikając pusty obszar sceny. Zmiany kształtu dokonuje się przez przeciągnięcie myszą odpowiednich część składowych edytowanego obrysu. Przeciągając kursor nad konturem edytujesz krzywe, gdy przeciągniesz kursor znajdujący się nad wierzchołkiem konturu, możesz zmienić jego położenie, a "chwycenie" za wnętrze kształtu pozwala na przesunięcie całego obiektu.
-
Flash pozwala na też na przeprowadzanie podstawowych operacji logicznych na obrysach (suma, różnica i część wspólna dwóch kształtów). Nie należy jednak szukać odpowiednich opcji w menu programu czy wśród przycisków z narzędziami, gdyż ich tam niema. Chcąc zmienić kształt przy pomocy innego konturu, przesuń je tak, aby zachodziły na siebie (tą operację najlepiej przeprowadzić na konturach pozbawionych wypełnień). Po odznaczeniu aktywnego obszaru przecinające się kontury podzielą się w miejscach przecięcia. Teraz wystarczy usunąć niepotrzebne części konturu tak, aby otrzymać pożądany kształt.
-
Aby uniknąć wzajemnego nakładanie się obiektów, pozostaw jeden z nich zaznaczony lub zgrupuj go poleceniem
| , teraz będzie zabezpieczony przed przypadkowym podzieleniem (zgrupowane obiekty możesz rozpoznać po prostokątnej ramce pojawiającej się, gdy zaznaczysz dany element). Korzystając z wyżej opisanej metody, możesz "kroić" kształty, posługując się narzędziem
Line lub
Rectangle (w przypadku narzędzia
Rectangle - prostokąt; pamiętaj o wyłączeniu wypełnienia, w przeciwnym razie nie będziesz w stanie precyzyjnie pozycjonować kształtów). Podobną rolę pełni także narzędzie
Eraser (gumka) usuwa fragmenty konturów i wypełnień. Możesz określić tryb jej działania (Eraser Mode) analogicznie jak w przypadku pędzla. Gdy zechcesz wprowadzić większe zmiany, włącz opcję
Faucet - w tym trybie można usuwać całe segmenty linii i wypełnienia; dwukrotne kliknięcie przycisku gumki usuwa wszystko w obrębie aktualnie edytowanej sceny (klatki).
-
Poza ingerencją w kształt możemy także dokonać wielu transformacji obiektu tj. odbicia lustrzane ( |
|
i
|
| ), czy zmieniać kolejność ułożenia kształtów w obrębie sceny (polecenia z menu
| ). Praca nad dużym projektem często wymaga dokładnego wyrównania większej liczby obiektów. Najczęściej sprowadza się to do ułożenia ich wzdłuż jednej linii bądź uzyskaniu jednakowych odstępów pomiędzy wybranymi elementami. W tym celu wystarczy zaznaczyć obiekty i wybrać opcję
|
lub kilknąć na przycisk . Z wywołanego w ten sposób okna można wybrać wszystkie niezbędne funkcje potrzebne do wyrównania krawędzi obiektów, odstępów między nimi lub też przeskalowania tak, aby wszystkie miały ten sam rozmiar. Najpopularniejsze przekształcenia, czyli obrót i skalowanie znajdziemy wśród przycisków opcji po wybraniu narzędzia
Arrow (są to odpowiednio: Rotate
i Scale ). Aby z nich korzystać, musisz zaznaczyć kształt i kliknąć przycisk transformacji - teraz można swobodnie modyfikować obiekt, korzystając z punktów kontrolnych zlokalizowanych w rogach ramki obiektu. Jeśli niezbędny jest bardziej precyzyjny sposób realizacji powyższych operacji, można wprowadzić konkretne wartości liczbowe (osobno do skalowania i obrotu) po wybraniu polecenia
|
| .
-
Podczas obracania obiektów duże znaczenie (zwłaszcza w przypadku animacji) ma precyzyjne ustalenie środka obrotu - jeśli chcesz go wyznaczyć, wybierz polecenie
|
|
i ustaw krzyżyk we właściwym miejscu. Wszystkie opisane tu polecenia mogą być zastosowane do symboli i grup, ponadto wprowadzane zmiany są uwzględniane podczas tworzenia animacji (w przypadku techniki Motion Tween możesz łatwo utworzyć efektowne efekty poprzez zastosowanie prostych animacji takich jak odbicie, czy obrót).
Należy jeszcze wspomnieć o sposobach zmiany wyglądu istniejących kształtów. Konturu edytować można za pomocą narzędzia
Ink Bottle - posługując się nim, najpierw określ przyszłe atrybuty linii
(kolor , grubość
i styl ), a potem kliknij wybraną część linii. W podobny sposób można dopasować wypełnienie kształtu (w tym celu należy posłużyć się narzędziem
Paint Bucket). Funkcjonalność narzędzi wspaniale uzupełnia zakraplacz
(Dropper) - gdy klikniesz nim wybrany element (może to być kontur lub wypełnienie), jego cechy, takie jak kolor, czy wzór konturu zostaną zapisane tak, byś mógł nadać je innym obiektom.
Created by Łukasz Struk - iti@klub.chip.pl
|